Podświetlenie linków Zmień odstęp między akapitami Zmień odstęp między wierszami Zmień odstęp między słowami Zmień odstęp między literami Normalna wielkość czcionki Duża wielkość czcionki Bardzo duża wielkość czcionki Zmień kontrast

VI edycja Projektu "Moja firma w mojej gminie"

Od października 2011 roku do stycznia 2012 roku realizowany był projekt „Moja firma w mojej gminie”, który został stworzony przez fundację VIRIBUS UNITIS działającej na rzecz wspierania oświaty i rozwoju samorządności wśród młodzieży we współpracy z wykładowcami Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

VI edycja Projektu "Moja firma w mojej gminie"

Projekt współfinansowany był ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Skierowany był  do uczniów szkół ponadgimnazjalnych i miał na celu rozwijanie kompetencji w zakresie przedsiębiorczości oraz technologii informacyjno-komunikacyjnych.

 

Realizacja projektu:


Projekt realizowany był przez nauczycieli podstaw przedsiębiorczości: mgr Magdalenę Baliś i mgr Mirosławę Sojkę pracowników II Liceum Ogólnokształcącego w Chrzanowie oraz grupę uczniów (24 osób) – klasy 3f.
Spośród grupy 24 osobowej wyłoniono 2 liderów. Liderami zostały: Anna Kicińska i Sylwia Wartalska. Liderzy wraz z opiekunkami uczestniczyli w szkoleniu w Krakowie, na którym otrzymali wytyczne dotyczące realizacji projektu oraz materiały pomocnicze. Poprzez witrynę internetową uczniowie (liderzy projektu i ich grupa) z pomocą nauczycieli wykonywała  zadania, w wyniku których nauczyli się zakładać własną firmę: (Przedstawienie drogi przez instytucje; Wypełnianie wymaganych dokumentów; Dotacje unijne na założenie działalności gospodarczej; Omówienie preferencyjnych pożyczek, kredytów) oraz uzyskają szeroką wiedzę z zakresu ekonomii: strategii rozwoju regionalnego i lokalnego (Koncepcje rozwoju regionów; Czynniki rozwoju regionalnego i lokalnego; Zagadnienia teoretyczne i metodyka przygotowywania strategii; Wykorzystanie strategii jako źródła informacji o regionie), badań rynku (Rola informacji w działalności rynkowej przedsiębiorstw; Uwarunkowania prowadzenia badań rynkowych i marketingowych; Etapy projektowania badań; Realizacja badania; Analiza i wnioskowanie na podstawie otrzymanych wyników badania) i marketingu (Podstawy teoretyczne budowy planu marketingowego; Ocena sytuacji rynkowej przedsiębiorstwa; Ustalanie celów marketingowych przedsiębiorstwa; Strategia marketingowa przedsiębiorstwa; Budżet marketingowy; Kontrola wyników). Wiedza ta w połączeniu z praktycznymi aspektami, które uczniowie opanowali w części e-learningowej, przyczynią się do zwiększenia postaw przedsiębiorczości wśród młodzieży, pogłębienia świadomości ekonomicznej, zwiększenia konkurencyjności i elastyczności młodych ludzi na rynku pracy oraz przygotuje ich do założenia własnej firmy.

Oprócz szkoleń tradycyjnych oraz e-learningowych, projekt polegał także na wykonaniu trzech zadań konkursowych – każde oceniane maksymalnie na 100 punktów. Zadania te polegały na analizie Strategii Rozwoju Gminy Chrzanów i opisie dwóch firm. Uczniowie po dokonaniu analizy SRG zaproponowali 6 pomysłów na firmę, ale skupili się głównie na dwóch tj, dyskotece i barze kawowo-kanapkowym. Następnie przeprowadzili ankiety wśród mieszkańców Chrzanowa i dokonali analizy badań marketingowych dotyczących wybranej przez mieszkańców jednej z dwóch proponowanych firm – baru kawowo-kanapkowego. Ostatnie zadanie polegało na sporządzeniu planu marketingowego do wybranej firmy.

Te klika miesięcy ciężkiej pracy pozwoliło na odkrycie wielu umiejętności, przydatnych obecnie na rynku pracy. Młodzież wykazała się kreatywnością, umiejętnością organizacji, twórczym rozwiązywaniem problemów, umiejętnością zdobywania dodatkowych wiadomości, wysokim stopniem umiejętności interpersonalnych. Niektórzy mieli możliwość realizacji swoich zdolności przywódczych, inni artystycznych np. przy projektowaniu loga firmy, wizualizacji punktu sprzedaży czy też projektu ulotki.

Jednym z punktów realizacji projektu była organizacja "Dnia Przedsiębiorczości", który odbył się 5 stycznia 2012 roku o godzinie 10.00 w budynku  liceum w sali nr 24. W czasie tego dnia do szkoły przybyły władze gminy: wiceburmistrz Miasta Chrzanowa Pan Robert Maciaszek, przedsiębiorca - świadczący usługi fotograficzne - nasz absolwent Pan Wojciech Koszyk, koordynator projektu Pan Marcin Gołąbek, dyrektor szkoły Pan Andrzej Bieda oraz przedstawiciele prasy lokalnej: PRZEŁOM oraz Chrzanowska Telewizja Lokalna.

Liderki projektu: Anna Kicińska i Sylwia Wartalska, oraz przedstawiciel grupy projektowej (klasy 3 f) Dominik Frosztęga prezentowali efekty pracy i przebieg projektu w szkole w formie prezentacji multimedialnej. Zaproszeni goście po prezentacji pomysłu wypowiadali się w formie debaty, na temat pomysłu uczniów i efektów ich pracy przy realizacji projektu. Następnie swoją działalność zaprezentował zaproszony przedsiębiorca Pan Wojciech Koszyk, prowadząc bardzo poważne i inspirujące rozmowy z uczestnikami projektu jak również z zaproszoną na w/w spotkanie klasą trzecią „e”.  Pan Marcin Gołąbek – koordynator projektu poprowadził quiz nt. przedsiębiorczości dla uczniów klasy 3 e - uczniów  nie uczestniczących w projekcie (przyznając nagrody w postaci gadżetów).
Pan Marcin Gołąbek wszystkim uczestnikom projektu wręczył certyfikaty potwierdzające udział w projekcie Moja firma w mojej gminie. Zakończeniem „Dnia Przedsiębiorczości” był poczęstunek dla zaproszonych gości w postaci pysznej kanapki i aromatycznej kawy przygotowany przez uczennice biorące udział w projekcie.

 

Projekt Moja firma w mojej gminie został uznany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej za wysoce innowacyjny i interesujący m.in. jako podstawowa metoda realizacji zadań projektowych oraz wykorzystanie metody e-learningowej wspartej tradycyjnymi formami nauczania w postaci warsztatów i wykładów.

 

W dniu 7 marca 2012 roku  przedstawiciel Fundacji VIRIBUS UNITIS z Katowic wręczył Dyrekcji Szkoły nagrodę rzeczową za zajęcie III miejsca w rankingu 66 szkół z 4 województw : dolnośląskiego, malopolskiego, opolskiego i śląskiego  – laptop ASUS EeePC oraz nagrody indywidualne dla 24 uczestników projektu.