Na podstawie art.48 ust.4 ustawy z dnia 3 października 2008r o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko ( tekst jednolity Dz.U.2013, poz.1235) - zwanej dalej ustawą OOŚ
Informuję
O odstąpieniu od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla projektów Uproszczonych planów urządzenia lasu dla lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa na terenie gmin: Babice ( obręb ewidencyjny Jankowice, Mętków, Olszyny, Rozkochów, Włosień, Zagórze, Pogorzyce), Chrzanów( obręb ewidencyjny Balin, Luszowice, Płaza, Pogorzyce), Libiąż (obręb ewidencyjny Gromiec, Żarki), Trzebinia
( obręb ewidencyjny Bolęcin, Czyżówka, Dulowa, Karniowice, Lgota, Myślachowice, Młoszowa, Piła Kościelecka, Psary, Płoki), Trzebinia –Wspólnota ( obręb ewidencyjny Płoki) oraz miast: Chrzanów ( obręb ewidencyjny Chrzanów, Kościelec, Kąty, Pogorzyce, Zagórze), Libiąż ( obręb ewidencyjny Libiąż Mały, Libiąż Wielki) i Trzebinia ( obręb ewidencyjny Góry Luszowskie, Siersza, Trzebinia, Trzebionka, Wodna, Gaj ) na lata 2017 -20126.
Realizując ustawowy obowiązek wynikający z art. 21 ust.1 pkt.2 ustawy z dnia 28 września 1991r o lasach( t.J. Dz.U. 2015, poz.2100 ze zm.) Starosta Chrzanowski zlecił sporządzenie uproszczonych planów urządzenia lasu dla lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa, należących do osób fizycznych i wspólnot gruntowych, na terenie gmin Babice, Chrzanów, Libiąż, Trzebinia oraz miast Chrzanów, Libiąż, Trzebinia na lata 2017 -2026.
Zgodnie z art. 46 ustawy OOŚ projekty uproszczonych planów urządzenia lasu znajdują się w katalogu dokumentów wymagających przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko.
Na podstawie art.48 w związku z art.57 ust.1 pkt 2 i art.58 ust.1 pkt.2 ustawy OOŚ, pismem z dnia 21 lipca 2016r Pan Maciej Lewandowski - Dyrektor Wydziału Uproszczonych Planów Urządzenia Lasu TAXUS UL sp. z o.o., upoważniony przez Starostę Chrzanowskiego w zakresie uzyskiwania wymaganych przepisami prawa opinii i uzgodnień przy sporządzaniu projektów uproszczonych planów urządzenia lasu dla lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa z terenu gmin Babice, Chrzanów, Libiąż, Trzebinia oraz miast Chrzanów, Libiąż, Trzebinia , wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie oraz Małopolskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego z wnioskiem o zajęcie stanowiska w sprawie stwierdzenia konieczności lub braku konieczności do przeprowadzenia procedury strategicznej oceny oddziaływania na środowisko projektów „Uproszczonych planów urządzenia lasu dla lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa na terenie gmin Babice, Chrzanów, Libiąż, Trzebinia oraz miast Chrzanów, Libiąż, Trzebinia” opracowywanych na okres od 1 stycznia 2017r do 31 grudnia 2026r.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie pismem z dnia 28 września 2016r znak OP-II.611.10.2016.MSk oraz pismem z dnia 30 września 2016r znak OP-II.611.9.2016.RS uzgodnił brak podstaw do przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko uproszczonych planów urządzenia lasu.
Małopolski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny pismem z dnia 23 sierpnia 2016r znak NS.9022.10.149.2016 uznał, że dla opracowywanych projektów nie jest wymagane przeprowadzenie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko.
Po otrzymaniu stanowisk ww organów uzgadniających, w oparciu o art.48 pkt 1 ustawy OOŚ, uwzględniając sumaryczną powierzchnię lasów w poszczególnych obrębach, rozdrobnienie kompleksów leśnych oraz charakter zabiegów, stwierdzono, iż realizacja postanowień ww dokumentów nie spowoduje znaczącego oddziaływania na środowisko.
Mając na uwadze art.48 ust.3 uzasadnieniem do odstąpienia od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko jest fakt, iż w odniesieniu do art.49 ustawy OOŚ :
Pkt.1 Charakter działań przewidzianych w uproszczonych planach urządzenia lasu
a). Stopień w jakim dokument wyznacza ramy do późniejszej realizacji przedsięwzięć, w odniesieniu do usytuowania, rodzaju i skali tych przedsięwzięć:
Uproszczony plan jest dokumentem, który stanowi podstawę prowadzenia gospodarki leśnej w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa. Wskazania gospodarcze odnoszą się jedynie do powierzchni leśnych zalesionych i niezalesionych wg rejestru Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej. Zapisy w projektach uproszczonych planów nie wyznaczają ram dla realizacji żadnych przedsięwzięć.
b) Powiązania z działaniami przewidzianymi w innych dokumentach:
Uproszczone plany urządzenia lasu dla ww obrębów ewidencyjnych mogą być pośrednio powiązane z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego. Biorąc pod uwagę to, że opracowanie upul nie przewiduje nowych zalesień, ich realizacja nie spowoduje kolizji pomiędzy ustaleniami obu planów. Uproszczone plany urządzenia lasu mogą być również pośrednio powiązane z Planem Urządzenia Lasu, lasów będących w zarządzie Nadleśnictwa Chrzanów, szczególnie w miejscach gdzie lasy Skarbu Państwa i należące do osób fizycznych, leżą w bliskim sąsiedztwie.
c) Przydatność w uwzględnieniu aspektów środowiskowych, w szczególności w celu wspierania zrównoważonego rozwoju, oraz we wdrażaniu prawa wspólnotowego w dziedzinie ochrony środowiska.
Uproszczone plany urządzenia lasu są przydatne w uwzględnieniu aspektów środowiskowych, ponieważ zawarte w nich zapisy wyznaczają kierunki działań gospodarczo – pielęgnacyjnych mające na celu zachowanie dobrego stanu zdrowotnego lasów oraz ich trwałości poprzez inicjowanie odnowienia w starszych drzewostanach. W drzewostanach zniszczonych lub z niewłaściwym składem gatunkowym zaleca się przebudowę.
Cele i działania zawarte w Uproszczonym Planie Urządzenia Lasu są spójne z celami Polityki Leśnej Państwa . Realizacja zadań z zakresu odnawiania i pielęgnacji lasu przyczynia się do ochrony bioróżnorodności w znacznym stopniu eliminując ryzyko wprowadzania w lasach prywatnych upraw monolitowych.
d). Powiązania z problemami dotyczącymi ochrony środowiska
dokument jest silnie powiązany z problemami dotyczącymi ochrony środowiska ponieważ gospodarka leśna oparta jest na zasadach ekologicznych, której głównym, długotrwałym celem jest zachowanie trwałości lasu i ciągłości spełniania wszystkich jego funkcji. Stanowi narzędzie wspierania zrównoważonego rozwoju z jednoczesnym zachowaniem bądź przywracaniem i odtwarzaniem najważniejszych zasobów środowiska przyrodniczego;
Pkt.2 Rodzaj i skala oddziaływań na środowisko
a)Prawdopodobieństwo wystąpienia, czas trwania, zasięg, częstotliwość i odwracalność oddziaływań.
Krótkotrwałe negatywne oddziaływania mogą powodować rębnie, inicjujące proces odnowienia drzewostanu. Wycięcie drzew na powierzchniach może spowodować niewielkie zmiany mikroklimatyczne. Należy mieć jednak na uwadze, że są to zmiany krótkotrwałe i w perspektywie długoterminowej odnowienie drzewostanu przyniesie pozytywne efekty. Rozplanowanie zabiegów w czasie oraz zalecenia wykonania zabiegów poza okresem lęgowym ptaków zminimalizuje ich negatywne skutki. Luki powstałe po wycięciu drzew szybko są zapełniane przez młode pokolenie lasu( zaplanowane odnowienia), a często poprzez cięcia odsłania się już istniejące młode pokolenie lasu, które przy większym dostępie światła zaczyna bujnie rosnąć.
b) Prawdopodobieństwo wystąpienia oddziaływań skumulowanych lub transgranicznych
Brak oddziaływania transgranicznego.
c)Prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka dla zdrowia ludzi lub zagrożenia dla środowiska
Nie przewiduje się wystąpienia ryzyka dla zdrowia ludzi. Również ze względu na niewielki rozmiar prac i rozłożenia prac leśnych w czasie nie przewiduje się negatywnego wpływu zabiegów gospodarczo –pielęgnacyjnych na środowisko.
Pkt.3 . Cechy obszaru objętego oddziaływaniem na środowisko.
a).Obszary o szczególnych właściwościach naturalnych lub posiadające znaczenie dla dziedzictwa kulturowego, wrażliwe na oddziaływania, istniejące przekroczenia standardów jakości środowiska lub intensywne wykorzystywanie terenu
Uproszczone plany urządzenia lasu nie obejmują działań związanych z ochroną zabytków i obiektów dziedzictwa kulturowego .Działania przewidziane w uproszczonych planach urządzenia lasu nie wiążą się również z intensywnym wykorzystywaniem terenu ani przekroczeniami standardów jakości środowiska, nie wpłyną na zmianę charakteru środowiska przyrodniczego i jego elementów.
b) Formy ochrony przyrody w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r o ochronie przyrody oraz obszary podlegające ochronie zgodnie z prawem międzynarodowym.
Na terenie Gminy Babice 2,66ha znajduje się w zasięgu obszaru natura 2000 Dolina Dolnej Skawy PLB120005
W wydzieleniach znajdujących się w zasięgu obszaru Natura 2000 zaprojektowano czyszczenia i trzebieże, które nie spowodują znaczących zmian w drzewostanie i nie wpłyną negatywnie na cele ochrony w obszarze. Dodatkowo w wydzieleniach na których zinwentaryzowano zadrzewienia występujące w międzywalu, które pełnią funkcje ochronne nie projektowano żadnych cięć.
W poniższej tabeli zestawiono wydzielenia położone w obszarze Natura 2000 Dolina Dolnej Skawy PLB120005.
Adres leśny |
Rodzaj powierzchni |
Informacje o terenie |
Planowany zabieg główny |
Powierzchnia wydzielenia w ha |
N2000 |
12-03-0-22-000201-c-00 |
D-STAN |
Do przebudowy |
CP-P |
0,03 |
|
12-03-0-22-000201-f-00 |
D-STAN |
|
TPP |
0,09 |
|
12-03-0-22-000201-hx-00 |
INNE WYL |
Łąka, teren zalewowy, międzywale |
BZ |
0,06 |
|
12-03-0-22-000201-ix-00 |
D-STAN |
|
TWP |
0,24 |
|
12-03-0-22-000201-jx-00 |
D-STAN |
|
TPP |
0,58 |
|
12-03-0-22-000201-kx-00 |
D-STAN |
|
TWP |
0,58 |
|
12-03-0-22-000301-j-00 |
INNE WYL |
łąka, teren zalewowy, międzywale |
BZ |
0,15 |
|
12-03-0-22-000301-l-00 |
ZADRZEW |
teren zalewowy, międzywale |
BZ |
0,04 |
|
12-03-0-22-000501-by-00 |
ZADRZEW |
teren zalewowy, międzywale |
BZ |
0,49 |
|
12-03-0-22-000501-cy-00 |
INNE WYL |
łąka, teren zalewowy, międzywale |
BZ |
0,02 |
|
12-03-0-22-000501-dy-00 |
INNE WYL |
łąka, teren zalewowy, międzywale |
BZ |
0,09 |
|
12-03-0-22-000501-fy-00 |
INNE WYL |
łąka, teren zalewowy, międzywale |
BZ |
0,29 |
|
Razem |
2,66 |
|
Projekty planów nie wyznaczają ram dla późniejszej realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Nie stwierdzono również aby realizacja planów spowodowała znaczący negatywny wpływ na obszar Natura 2000 Dolina Dolnej Skawy PLB120005.
Drzewostany objęte projektami upul częściowo zlokalizowane są na terenie Tenczyńskiego Parku Krajobrazowego w gminach Babice, Chrzanów, Trzebinia oraz na terenie Parku Krajobrazowego Dolinki Krakowskie i Rudniańskiego Parku Krajobrazowego w gminie Trzebinia a także na terenie otuliny rezerwatu przyrody Lipowiec. Zabiegi gospodarcze zaprojektowane zostały w sposób uwzględniający potrzeby ochronne i hodowlane drzewostanów. Nie stwierdzono, aby realizacja działań przewidzianych w projekcie planu spowodowała istotny wpływ na cele dla ochrony których utworzono Tenczyński park Krajobrazowy i Park Krajobrazowy Dolinki Krakowskie.
Uznano, że pozyskanie drewna z wydzieleń położonych na terenie rezerwatu Lipowiec w sposób i w rozmiarze określonym w planie oraz odnowienie powierzchni wskazanymi gatunkami drzew, nie będzie stwarzało zagrożenia dla środowiska przyrodniczego rezerwatu przyrody „Lipowiec”.
W związku z powyższym, biorąc pod uwagę uwarunkowania określone w art.49 ustawy OOŚ odstąpiono od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla projektów uproszczonych planów urządzenia lasu sporządzonych dla gmin Babice, Chrzanów, Libiąż, Trzebinia oraz miast Chrzanów, Libiąż, Trzebinia na lata 2017 -2026.
Niniejsze obwieszczenie zostaje wywieszone na tablicach ogłoszeń Starostwa Powiatowego w Chrzanowie oraz podane do publicznej wiadomości na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Chrzanowie www.powiat-chrzanowski.pl